Porady

Bieganie czy rower?

Jazda rowerem pozwala na zwiedzanie okolicy i odkrywanie nowych miejsc przy mniejszym ryzyku kontuzji. Bieganie jest tańsze, skuteczniejsze w spalaniu kalorii, ale też bardziej inwazyjne dla organizmu. Jednak która aktywność fizyczna będzie lepsza dla Twojego zdrowia i poprawy Twojej sylwetki, a także da Ci więcej radości? Przeczytaj nasz artykuł i zdecyduj co jest lepsze dla Ciebie – bieganie czy rower!

Czy jazda na rowerze spala więcej kalorii niż bieganie?

Przeciętny rowerzysta i biegacz o wadze 70 kg, którzy uprawiają sport przez 60 minut, spalają różną ilość kalorii w zależności od prędkości, terenu oraz efektywności ruchu. Na przykład, rowerzysta może spalić od 300 do 600 kcal podczas godzinnej jazdy w zależności od poziomu trudności trasy. Z drugiej strony, biegacz może spalić od 400 do 650 kcal, ponieważ ma do czynienia z większym oporem powietrza. Warto jednak pamiętać, że liczbę kalorii można podnieść dzięki ćwiczeniom interwałowym – intensywnym seriom sprintów i spokojnych marszów.

Bieganie pozwala na spalenie większej ilości kalorii w porównaniu do jazdy na rowerze, jeżeli intensywność obu aktywności jest taka sama. Wynika to z tego, że podczas biegania wykorzystujemy więcej grup mięśni niż w trakcie jazdy na rowerze, a ponadto musimy utrzymywać równowagę każdym naszego kroku i dźwigać swoje ciało. Należy zaznaczyć jednak, że przeciętny trening biegowy trwa od 30 do 90 minut, zaś przejażdżka na rowerze może potrwać nawet od 2 do 4 godzin. Bieganie angażuje nasz układ mięśniowy i wymaga regularnych ćwiczeń; dzięki temu bez problemu możemy poprawić swoją sylwetkę oraz samopoczucie. Ponadto regularne bieganie wpłynie pozytywnie na nasze zdrowie – poprawi siłę mięśni i koordynację ruchową oraz usprawni ogólną kondycję organizmu. Warto jednak zaznaczyć, że konieczne jest znalezienie w sobie odpowiedniej ilości motywacji do biegania.

Kilka godzin jazdy na rowerze może być z kolei doskonałym sposobem na spędzanie wolnego czasu, ale też na spalenie kalorii. Bieganie również może być skuteczną formą treningu, ale jeśli chodzi o wydatek energetyczny, to jednostkowo spala mniej kalorii niż jazda na rowerze. Oczywiście ilość spalonej energii zależy od intensywności obu aktywności fizycznych, ale zwykle bardziej opłaca się jeździć na rowerze przez długie dystanse. Długa jazda pozwala uzyskać większy wydatek energetyczny niż szybkie bieganie, a dodatkowo minimalizuje stres układu mięśniowego i stawów, co czyni tę aktywność bardziej atrakcyjną dla osób starszych lub tych cierpiących na choroby reumatoidalne.

Utrata masy ciała

Jeśli chcesz schudnąć, musisz uwzględnić całościowy styl życia. Dieta jest bardzo ważna, ale istotne są też jakość snu, tryb życia i rodzaj wykonywanych ćwiczeń. Jeśli chodzi o bieganie i jazdę na rowerze – to oba sporty mają swoje zalety.

Bieganie może spalać więcej kalorii na godzinę, natomiast jeżdżenie na rowerze pozwala utrzymać dłuższy czas aktywności fizycznej. Jednak oba sporty mogą pomóc Ci stracić nadprogramowe kilogramy – badania wykazały bowiem, że bieganie i jazda na rowerze zmniejsza apetyt.

Podsumowując – oba te sporty mają podobny skutek odchudzający, więc dobór odpowiedniego dla Ciebie zależeć będzie tylko od Twoich indywidualnych preferencji.

Budowanie i wzmacnianie mięśni

Jeśli chcesz rozbudować swoje mięśnie, oba sporty – jazda na rowerze i bieganie temu sprzyjają, ale jest wiele aktywności, które są pod tym względem lepsze. Jeśli chcesz osiągnąć szybki i widoczny progres w budowaniu mięśni, najskuteczniejszym sposobem będzie dźwiganie ciężarów. Dzięki regularnym ćwiczeniom siłowym możesz poprawić swoje mięśnie oraz wydolność organizmu, co umożliwi Ci także bycie lepszym rowerzystą i biegaczem.

Zdrowie układu krążenia

Jeśli zależy Ci na poprawieniu wydolności kardio, to jazda na rowerze i bieganie są świetnymi formami aktywności fizycznej. Badanie z 2020 roku wykazało, że regularne uprawianie tych sportów przyczynia się do zmniejszenia ryzyka chorób sercowo-naczyniowych oraz ich skutków, a także do obniżenia śmiertelności.

Z kolei badania z 2017 roku wykazały, że na przykład codzienna jazda na rowerze do pracy może ograniczyć ryzyko problemów układu krążenia aż o 24%. Należy jednak wspomnieć, że poza dostarczeniem wskazanych powyżej korzyści dla organizmu, oba te sposoby aktywnego spędzania czasu są również doskonałymi formami relaksu i odprężenia – co stanowi niewątpliwie dodatkowe atuty tych dwóch dyscyplin sportu.

Zdrowe kości

Według najnowszych badań, regularne uprawianie biegania jest zdecydowanie korzystniejsze dla zdrowia kości niż jazda na rowerze. Niewątpliwie bieg wpływa na wzmocnienie szkieletu poprzez stymulację tworzenia i przebudowy tkanki kostnej oraz jej napinania i rozciągania. Taka aktywność fizyczna prowadzi do lepszej struktury kości, ich mocniejszego związku z mięśniami oraz redukcji szans na powstawanie osteoporozy.

Ból

Bieganie to sport, który może być dla organizmu szkodliwy. Badania wykazały, że biegacze ćwiczący codziennie 2,5 godziny przez 3 dni doświadczyli znacznie większej ilości uszkodzeń mięśni niż rowerzyści – dokładniej od 404% do 256%, a nawet 87% uskarżało się na ból mięśni. Tymczasem wybierając jazdę na rowerze można uniknąć tego typu problemów i przy okazji szybciej odpocząć od wysiłku fizycznego.

Ryzyko kontuzji

Bieganie jest sportem, który zwykle wiąże się z ryzykiem kontuzji. Średnio 11 przypadków urazu na 1000 godzin biegania odnotowuje się wśród osób go uprawiających. Najczęstsze to uszkodzenia ścięgien i stawów kolanowych powstałe w wyniku przetrenowania.

Wśród rowerzystów statystyki są dużo lepsze – tylko 6 urazów na 1000 godzin jazdy. Pomimo mniejszej skłonności do kontuzji wynikających z przeciążenia, rowerzyści często doznają poważnych obrażeń wskutek groźnych wypadków. Trzeba pamiętać, że poza problemami ze stawami, u biegaczy można zauważyć także uszkodzenia szyi, pleców i nadgarstków, a na rowerach trzeba dodatkowo uważać na drogach publicznych.

Czytaj też: Czy można biegać codziennie?

Który sport daje więcej przyjemności?

Bieganie jest w stanie dać człowiekowi niesamowite uczucia i doznanie swobody. Jest to jeden z najbardziej naturalnych i zarazem prostych sposobów poruszania się po otaczającym nas świecie. Bieganie daje możliwość eksploracji różnorodnych terenów, przeskakiwania przeszkód, a także wspinania się na nich lub przeczołgiwanie pod nimi. Po zakończeniu treningu w organizmie osoby uprawiającej bieg powstaje duża ilość endorfin, które poprawiają samopoczucie i dają wrażenia lekkiego uniesienia.

Jazda na rowerze to kolejna aktywność, która polega na poruszaniu się z wiatrem we włosach. Tylko mocne pedałowanie pozwala osiągnąć dużą szybkość, co wpływa jednocześnie na większy wysiłek. Dzięki rowerowi istnieje możliwość dotarcia do większej ilości miejsc aniżeli podczas biegania – bez obawy o kontuzje podróżować całymi dniami bez potrzebnego transportu.

Jak widać, po obu stronach są dobre argumenty, ale przyjemność to sprawa bardzo subiektywna, więc najlepiej samodzielnie wybrać zwycięzcę w tej kategorii.

Co lepsze – bieganie czy rower?

Bieganie i jazda na rowerze to dwa sporty, z których każdy może czerpać ogromne korzyści. Bieganie wykazuje bardzo korzystny wpływ na ludzkie zdrowie: poprawia oddech, wzmacnia mięśnie kości, obniża poziom cholesterolu i trójglicerydów oraz stymuluje produkcję endorfin. Warto jednak dowiedzieć się, ile razy w tygodniu biegać, żeby trening był skuteczny i bezpieczny.

Z drugiej strony jazda na rowerze to doskonały sposób na spalenie większej ilości kalorii w porównaniu do biegania przy mniejszym ryzyku naciągnięcia mięśni lub stawów. Dodatkowo sesja treningowa jest łatwiejsza.

Podsumowując, oba te sporty oferują liczne zalety – od utraty wagi po poprawienie ogólnego samopoczucia i układu krążenia, dlatego też warto je łączyć w celu osiągnięcia optymalnych rezultatów fizycznych.

O mnie

Moje artykuły

Cześć, jestem Damian Słowik i uwielbiam biegać! Odkąd zacząłem regularnie trenować, moje życie zmieniło się nie do poznania. Bieganie daje mi niesamowitą energię, pomaga radzić sobie ze stresem i utrzymuje mnie w świetnej formie. Chętnie podzielę się z Wami swoimi doświadczeniami i dam Wam kilka wskazówek, jak zacząć przygodę z bieganiem!